Výstavba opevnění Neapole v době Valentiniana III.

Nápis byl vytvořen v r. 440 n. l., v římském městě Neapolis (dnešní Neapol). Zaznamenal opevňovací práce, které nařídil Valentinian III. ke zlepšení bezpečnosti městských hradeb, ke kterým byly také přidány věže. Svědčí to o hrozbě barbarské invaze, které čelila některá italská města v polovině 5. století n. l. od Vandalů, kteří úspěšně dobývali Severní Ariku, kam se přeplavili roku 429 a tím zasadili jednu ze smrtelných ran římskému císařství na Západě, odřízli říši od materiálních a lidských zdrojů. Vandalové v Africe byli důsledkem vnitřních rozbrojů v říši v době bojů proti Gótům a následného Alarichova vpádu do Itálie, kdy byly zřejmě oslabené jednotky limitanei podél Rýna, protože se předpokládá, že ještě za Stilichona došlo k zesílení jeho jednotek  v bojích proti Gótům a to právě posílením jeho armády některými jednotkami limitanei od Rýna.

Flavius Placidius Valentinianus III., člen Theodosiovské dynastie; po porážce uzurpátora Joanna u Ravenny, byl dosazen jako západní císař v Římě v roce 425, ve věku šesti let, nejprve byl jmenován císařem Theodosiem II. jako caesar a po dvanácti letech „regentství“ jeho matky Gally Placidie pokračoval jako vládce na Západě.

Bysta císaře Valentiniana III. Louvre

Mír byl uzavřen mezi Římany a Vandaly v roce 435 prostřednictvím smlouvy mezi Valentinianem III. a Geiserichem, která přiznala Vandalům kontrolu nad pobřežní Numidií a částmi Mauretánie. Geiserich se rozhodl porušit smlouvu v roce 439, když napadl provincii Africa Proconsularis a oblehl Kartágo. Starobylé město bylo dobyto prakticky bez boje; Vandalové do něj vstoupili, zatímco většina obyvatel se údajně účastnila závodů na hipodromu (!). Geiserich učinil z Kartága své hlavní město a stylizoval se do krále Vandalů a Alanů, aby naznačil zahrnutí svých alanských spojenců do své říše. Dobytím Sicílie, Sardinie, Korsiky, Malty a Baleárských ostrovů vybudoval své království v mocný stát. A. Cameron naznačuje, že nové vandalská vláda nemusela být pro obyvatele severní Afriky nevítanou, protože předchozí vlastníci půdy byli obecně nepopulární.

Aktivity Vandalů a Alanů, které se geograficky neustále přibližovaly vlastní Itálii vedly také k vydání nového reskriptu Valentiniana III., který znovu dovoloval Římanům nosit zbraně, což jim bylo zakázáno v roce 364 za císařů Valentiniana a Valenta a byli vyzýváni, aby všichni „štít na štítě „ bránili římská území a svoje majetky.

Vandalové v severní Africe

Aktivity Vandalů a Alanů, které se geograficky neustále přibližovaly vlastní Itálii vedly také k vydání nového reskriptu Valentiniana III., který znovu dovoloval Římanům nosit zbraně, což jim bylo zakázáno v roce 364 za císařů Valentiniana a Valenta a byli vyzýváni, aby všichni „štít na štítě „ bránili římská území a svoje majetky.

Na přiblížení ariánských barbarů k břehům Itálie Valentinianus a jeho dvůr reagovali zpevněním neapolských hradeb. V nápise se hovoří o „zpevnění hradeb věžemimuris turribusque munivit, „s velkými náklady za práce“. Jinak je v nápise Valentinianus popsán tak, jak bylo v pozdní antice obvyklé, tedy dominus noster, náš pán. Je osloven jako nejprozřetelnější princeps ze všech minulých. Zavedení prozřetelnosti, providentia, do císařských vyznamenání přišlo jako součást procesu nástupnictví; byla uznávána jako zvláštní vlastnost nástupce, který zase předal moc dalšímu, a zmíněn je i císař Theodosius II. jako nepřemožitelný Augustus, invictissimus Augustus.

Přiznání k faktu, že je Itálie poměrně bezbranným cílem je i popis,  že opevnění bylo zhotoveno proto, aby chránilo „všechny [ty] vystavené útokům na zemi a moři (ad omnes terra mari[que incursus / expositam) a ty, kteří nemají „ žádnou ochranu“ (nulla securitate / gaudentem). Rozsah římské moci nebo impéria byl prezentován z hlediska geografické kontroly „země a moře“ již od 3.století př. n. l., přičemž římský nárok na suverenitu byl založen jak na fyzickém použití vojenské síly, tak na poručnictví „celého světa,“ orbis terrarum, které byl schopen provést pouze Řím.

V nápise je jasně rozpoznatelný římský náhled na svět té doby. Impérium je ve vážném stavu a potřebuje bránit to, co ještě z kdysi obrovské říše zbylo. Z antických hradeb Neapole se bohužel nic nedochovalo.

CIL 10, 01485, ILS 0804Část desky na pravé straně je odlomena

D(ominus) n(oster) Placidus Valentin[ianus providen]/tissimus omnium retr[o principum] / salvo adque concordi [d(omino) n(ostro) Fl(avio) Theo]/dosio Invictissimo Au[g(usto) ad decus no]/minis sui Neapolitana[m civitatem] / ad omnes terra mari[que incursus] / expositam et nulla [securitate] / gaudentem ingenti [labore atque] / sumptu muris turrib[usq(ue) munivit]

Jean Béranger poznamenal, že zavedení prozřetelnosti do císařských vyznamenání přišlo jako součást procesu nástupnictví; byla uznávána jako zvláštní vlastnost nástupce, který zase předal moc dalšímu. Nejdůležitější je, že od údajného „spiknutí“ Sejana proti Tiberiovi v roce 31 n. l. byla „prozřetelnost“ císaře, schopnost předpovídat události nebo osobní charakter jednotlivců blízkých dvoru prezentována jako vlastnost, která chránila římské lidé před hrozící katastrofou (Béranger, Principatus, s. 341). V případě tohoto nápisu jsou to Valentinianovy prozřetelnosti, které vedou k opevnění zdi, a tím chrání neapolské občany před invazí Vandalů.

Nejnápadnějším aspektem tohoto nápisu je však tvrzení, že opevnění bylo vyrobeno proto, aby chránilo „všechny (ty) vystavené útokům na zemi a moři“ (ad omnes terra mari[que incursus / expositam) a ty, kteří si „užívají žádné zajištění“ (nulla securitate / gaudentem). Rozsah římské moci nebo impéria byl prezentován z hlediska geografické kontroly – „země a moře“ – již od 3. století př. n. l., přičemž Římský nárok na suverenitu byl založen jak na fyzickém vypětí vojenské síly, tak na poručnictví „ celý svět,“ orbis terrarum, které byl schopen provést pouze Řím.

Zdroje:

  • Béranger: Études de notions et d’histoire politiques dans l’Antiquité gréco-romaine, 1973
  • Bednaříková: Stěhování národů, 2003
  • Cameron: Late Empire AD 337-425
  • Garnsey: The Dynasty of Theodosius, 1998
  • Barron: Judaism´s and Rome, Inscription of the city walls in Naples,
  • The Cambridge Ancient History: Late antiquity: empire and successors, A.D. 425–600, B. Ward-Perkins, 2000

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.