Bazilika Santa Maria in Ara Coeli
by Pavel Hlinovský · Published · Updated
Přeměna římských svatyní v místa křesťanských kostelů byla nejen skutečnými počiny a tedy konkrétními událostmi, ale také – alespoň z perspektivy dějin – ústředními symboly proměn náboženských vztahů, společensko-politického systému a vnímání změn veřejností v pozdní antice. Svědčily o tom, že svět se stal jiným místem.
Působivé kolonády antických sloupů však mohli obdivovat diváci již ve 4. stol. n. l. Později, v 11. až 13. století byly kolonády v kostelích smíchané dohromady. Chrám Junony Moneto na římském Kapitolu pochází podle Livia z roku 344 př. n. l. a roce 273 př. n. l. kdy byly k chrámu připojeny mincovny a Junona Moneta byla strážcem státní pokladny. Uzavření chrámu spadá do období proti pohanských ediktů a nařízení ve 4. stol., kdy po vyhlášení křesťanství jako státního náboženství nebyl prostor pro pohanské praktiky.
Spolium: Sloupy jsou z různých antických zdrojů, žádný není stejný. Třetí sloup z červené žuly na levé kolonádě nese nápis A CVBICVLO AVGVSTORVM „z komnaty (ložnice) císařů“. Pochází zřejmě z paláců na Palatinu. Římané ve 13. století to nevěděli. Chápali frázi tak, že znamená něco jako „z Augustovy komnaty“ a spojovali ji s legendou, že Santa Maria in Aracoeli stála na místě oltáře, který nechal ve 4. století postavit císař Augustus „synu Božímu“.
Stavitelé baziliky přestavěli oltář, aby sloužil jako hmotný důkaz, že Augustus na tomto místě přísahal na svůj oltář. Postavy Augusta a Tiburtinské Sibyly jsou namalovány po obou stranách oblouku nad hlavním oltářem. Název kostela pochází z legendy, podle níž Sibyla předpověděla příchod syna Božího k Augustovi slovy: „Haec est ara Filii Dei“ (Toto je oltář syna Božího): odtud název Ara Coeli.
Navíc 124 schodů ke kostelu jsou vzaty od mohutného chrámu Salutis a Serápis, chrám Zdraví a Serapida (postaveného za S. Severa nebo Caracally jako chrám Bakcha a Herkula). Bližší podrobnosti na https://antickepamatky.cz/anticka-mista/velky-chram-na-quirinalu/ Během republikánských pokusů ve 14. století samozvaný tribun a obnovovatel římské republiky Cola di Rienzo slavnostně otevřel monumentální schodiště 124 schodů před kostelem, které v roce 1348 navrhl Simone Andreozzi, u příležitosti černé smrti.
Samozřejmě nejstarší struktury v bazilice Santa Maria in Ara Coeli nesahají do doby Augusta. Nicméně přesné místo původního chrámu Junony Moneto nelze jednoznačně určit, předpokládá se, že stál na místě dnešní baziliky. Základ kostela spadá do období byzantského opatství z roku 574. V 9. století je kostel převeden pod papeže a posléze benediktýnům a poté františkánům, za kterých byl kostel přestavěn na tři lodi, rozdělených 22 antickými sloupy ve dvou řadách, z nichž každý je jiný a rovněž i hlavice jsou různorodé. Přestavba baziliky pochází z 13. století.
V jedné z kaplí, které jsou po celém obvodě baziliky, je jedna, která využívá antickou práci, kaple Savelliho: Památník Lucy Savelliho, připisovaný Arnolfovi di Cambio, který zahrnuje římský sarkofág z 3. století n. l., který zobrazuje manželský pár mezi festony drženými satyry v panteří kůži.
Zdroje:
- Lang: Santa Maria in Aracoeli, 2004
- Rodolfo Lanciani: Pagan and Christian Rome, The Transformation of Rome from a Pagan Into Christian Cirty, 1892 na Lacus Curtius
- Brandenburg: Die Frühchristlichen Kirchen in Rom von, 4. bis zum 7. Jahrhundert, der Beginn der abendländischen Kirchenbaukunst, 2004
Strafforello Gustavo, La patria, geografia dell’Italia. Provincia di Roma. Unione Tipografico-Editrice, Torino, 1894.
https://www.romeartlover.it/Vasi130a.htm










