Neonovo baptisterium v Ravenně
by Pavel Hlinovský · Published · Updated
Neonovo baptisterium (Baptisterium ortodoxních)
Jedno ze dvou velkých baptisterií v Ravenně (druhé je Baptisterium ariánů). Popisovaná stavba je Baptisterium ortodoxních neboli Neonovo baptisterium nebo také San Giovanni in Fonte. Nádherná výzdoba baptisteria ukazuje na pozdní antiku a potvrzuje, že i v době, kdy procházela římská říše na západě krizí (Orestes, Julius Nepos, Romulus Augustulus a další postavy), dokázali umělci a řemeslníci stále vytvářet nádherná díla, která nelze neobdivovat. Baptisterium je další doklad velikosti, bohatství a kulturní vyspělosti římské říše, byť s křesťanským obsahem.
S velkou pravděpodobností se jedná o nejstarší památku ve městě. Podobně jako Baptisterium ariánů a většina jiných staveb určených pro křty věřících, je stavba osmiboká, iniciovaná biskupem Ursem na konci 4. stol. nebo začátkem 5. stol. n. l. a byla postavena na místě římských lázní. Původně bylo připojeno k bazilice Anastasis, která byla zničena v 18. stol. Baptisterium bylo dokončeno biskupem Neonem na konci 5. stol. n. l. (451-475) Z té doby pochází mozaiková výzdoba a od něho má baptisterium název. Baptisterium se postupem doby propadlo v nestabilním podloží Ravenny asi o 3 m.
Osmiboká stavba určená pro křty nových zasvěcenců do křesťanské víry, je postavena z cihel a zakončena kupolí z dutých terakotových trubek pro úsporu hmotnosti. Baptisterium bylo vyzdobeno pozdně římskými mozaikami a štukovými reliéfy a jedná se o názorné ilustrativní dědictví římské říše i když motivy mozaik a štukové výzdoby jsou raně křesťanské. V centru baptisteria je umístěn mramorový bazének (piscina) s reliéfem kříže a pochází z pozdější doby. Strop je ve tvaru obvyklém jako v ostatních ravennských mozaikách. Mozaiky jsou technicky i výtvarně dokonalé, jde o jasné dědictví pozdní antiky.
Ve středu kupole baptisteria je nádherná mozaika rozložená v soustředných kruzích jako velké kolo. Centrální medailon zobrazuje křest Krista od Jana Křtitele v řece Jordán a sestoupení Ducha svatého v podobě sestupující holubicí, která připomíná holubici na mozaice ariánského baptisteria rovněž v Ravenně.
Nahý Ježíš, ponořený do průzračné vody Jordánu, má po pravici Jana Křtitele a po levici personifikaci řeky Jordán. Uvažuje se, že Kristova tvář byla před restaurováním rovněž bezvousá, jako v druhém baptisteriu v Ravenně. Centrální výjev na medailonu je obklopen velkým vnitřním pásem s dvanácti apoštoly na modrém pozadí. kteří nesou koruny v zahalených rukou a jdou pomalu v procesí. Muži, z nichž každý je na mozaice označen jménem, jsou vyobrazeni v tmavě modré a třpytivé zlaté.
Pás pod apoštoly se skládá z architektonických prvků, apsid a balkonů (připomínající fresky s architektonickými motivy druhého a čtvrtého pompejského stylu), zdobených mozaikami akantových listů na modrém a červeném pozadí. Vnější prstenec mozaiky je rozdělen do osmi částí, se střídavě prázdnými trůny, které představují Kristovo božství, a oltáři s otevřenými knihami evangelií. Trůny jsou obklopeny vyobrazením nebeských zahrad, zatímco oltáře jsou lemovány prázdnými židlemi, které představují místo vyhrazené v nebi pro Vyvolené. Foto níže
Pod nimi jsou štukové oblouky popírané pilastry (polosloupy) a po straně každého oblouku jsou vždy dva proroci a biblické výjevy. Oblouky u podlahy baptisteria lemují čtyři apsidy a čtyři vyplněné prostory s mramorovým obložením. Čtyři nápisy na obloucích apsid jsou biblické citace a parafrází. Mezi oblouky jsou menší mozaiky apoštolů. Vykládané mramorové vzory na stěnách, včetně porfyrových disků a zelených mramorových obdélníků, jsou zachovány ještě ze starověkých římských lázní. V bočních nikách, apsidách je k vidění byzantský oltář a římská mramorová váza. Velká osmiboká křtitelnice uprostřed pochází z 12. nebo 13. století.
Pravá paže Jana Křtitele, holubice a Kristova hlava jsou restaurované z 18. století. Miska, kterou svatý Jan používá k nalévání vody, byla přidána v 19. století římským řemeslníkem jménem Felice Kibel, který byl pověřen restaurováním mozaik a trochu to přehnal s kreativitou.
Zdroje:
- Weitzmann, K.: Age of spirituality : late antique and early Christian art, third to seventh century ; catalogue of the exhibition … Nov. 19, 1977 – Feb. 12, 1978
- https://libmma.contentdm.oclc.org/digital/collection/, 1977
- Wharton, A. J.: Ritual Reconstructed Meaning: The Neonian Baptistery Ravenna in www.collegeart.org. in artbulletin Vol 69 No 3
- http://www.sacred-destinations.com/italy/ravenna-battistero-neoniano
- https://www.collegeart.org/pdf/artbulletin/Art%20Bulletin%20Vol%2069%20No%203%20Wharton.pdf