Pád Aquileie v roce 452 n. l.

Jedním z největších měst římské říše byla Aquileia na pobřeží Jaderského moře ve východní části severní Itálie. Římany byla založena v roce 181 př. n. l. třemi tisícovkami pěšáků, kteří dostali zdejší půdu a rozdělili si ji. Od té doby začíná rozkvět města, do popředí událostí se město dostává v období markomanských válek a poté je ještě několikrát dějištěm významných historických událostí. 

Hospodářsky vzkvétá, je na důležité trase z a do Itálie, díky přístavu je obchodním centrem a to až do osudného roku 452 n. l. Héródianos ve 3. stol. n. l. ji popisuje jako rozlehlou a odedávna hustě osídlenou. Aquileia měla dokonce místo, kde při návštěvách přebýval císař, město mělo mincovnu. V básni Ausonia je řazena jako devátá v pořadí největších měst římské říše.

Bitva na Katalaunských pláních v roce 451. Kresba Igor Dzis

Po bitvě na Katalaunských polích

 Rok po porážce hunského krále Attily od Flavia Aëtia a s ním spojených Vizigótů a dalších foederátů v bitvě na Katalaunských pláních (v roce 451), zahájil Attila na začátku léta invazi do Itálie, prošel z Panonie  do kraje Venetia a Histrie, kde nejdříve obsadil Emonu (Lublaň), překročil řeku Isonzo a začal obléhat důležité město Aquileiu. Město bylo velkým nárazníkem při vstupu do pádské nížiny, nebo naopak při cestě z Itálie na východ. Význam města byl mnohostranný, za svou prosperující ekonomiku vděčili město především rozsáhlé komunitě Židů, v latinských pramenech nazývaných „orientali, kteří sebou přinesli umění tkaného hedvábí, barvení a také výrobu skla.

Tažení Hunů Evropou v roce 451 a 452

Ian Hughes naznačuje, že Flavius Aëtius nebyl schopen svými silami blokovat Julské Alpy (claustrum Alpium Juliarum), namísto toho pravděpodobně posílil posádku města, aby donutil Attilu k obléhání, tím by totiž Attila mohl riskoval, že římské síly odříznou jeho potenciální ústup.

Jak Jordanes dále popisuje, obléhání trvalo nějakou dobu a Attila vůbec ničeho nedosáhl, neboť město hájili ti nejstatečnější římští vojáci. Hradby byly upravené ve 4. stol. tak, že se obranná linie natáhla na jihu až k řece Natiso, na jihozápadě k amfiteátru a na západě k cirku. Navíc druhá fortifikační zeď byla postavena na východě, na jihu a částečně i na západě, krátce před útokem Hunů. 

Legenda o čápech  

Attila (flagellum Dei) přemýšlel, jestli má zůstat nebo odtáhnout. To popisuje Priskos [1]: Vojsko už začínalo reptat a přálo si odejít, když si Attila, přemítající za chůze podél hradeb, zda má dát povel k k odchodu, nebo ještě zůstat, si všiml velkých bílých ptáků, konkrétně čápů, hnízdících na hřebenech střech, jak berou své mladé a oproti zvyku přelétají pryč z města do volné krajiny. A protože Attila by nesmírně bystrý a zvídavý, dostal předtuchu a řekl svým mužům: Podívejte se na ty ptáky, kteří tuší, co se má stát, jak opouštějí odsouzené město, prchají z ohrožených pevností, jež čeká jistý pád. Nemyslete si, že v tom není skrytý význam, je jisté, že ptáci vědí. Strach z toho, co přijde, změnil jejich zvyky.

Jordanes říká, že město bylo dobře bráněno, až do okamžiku, kdy Attila uvažoval o stažení. Vtom si všiml čápů, kteří hnízdí na střechách, jak odnášejí své potomky a proti svému zvyku táhnou na venkov [2]. Jordanes dále líčí jeho řeč k Hunům (podobně jako Priskus), kdy dokazuje na ptácích, že předpovídají zničení města i jejich hnízd, proto táhnou pryč. Attilovi se podařilo podnítit bojového ducha svých lidí, aby na Aquileiu znovu zaútočili [2].  Město skutečně dobyli téměř po dvou měsících 18. července 452 n. l., vydrancovali jej a dost poničili. To jim však nestačilo a napadli další města v provincii Venetia, pokračovali dále do Ligurie a zpustošili i Mediolanum (Milán).

Leo Magnus Attilam, Hunnorum regem, ad portas Romae repellit" (Lev Veliký odvrací krále Hunů Attilu od bran Říma - Raffael Santi

Setkání Lva I. a Attily na severu Itálie

Teprve až když byli Attilovi Hunové u Ticina (Pavia) dorazili římští vyslanci včetně papeže Lva I. Velikého společně s konzulem Gennadiem Avienem a bývalým prefektem Říma Trigetiem [3], Attila se s nimi setkal někde blízko Mantovy u brodu na řece Mincio, která vytéká z jezera Lago di Garda. [4] Poté konečně ukončil svou invazi, ale předtím ještě pohrozil, že pokud mu nepošlou Justu Gratii Honorii, sestru císaře Valentiniana III. a dceru císařovny Gally Placidie s podílem na císařského majetku, bude pustošit Itálii i nadále. Navíc jednal i pragmaticky, neboť se již blížilo vojsko východní římské armády poslané císařem Markianem (Marcianus 450-457) a Hunové také začali trpět nedostatkem potravin a nemocemi. V roce 451 i 452 byl v severní Itálii hladomor.

Obraz Raphaela: „Leo Magnus Attilam, Hunnorum regem, ad portas Romae repellit“ (Lev Veliký odvrací Attilu, krále Hunů, od bran Říma)

Forum v Aquilei. Foto: autor článku

Aquileia po dobytí Huny

Skutečná míra devastace města není jasná. Starověký historik sice napsal o Aquilei: Aquileia fracta est, ale moderní archeologické bádání je sice schopné spojit některé destrukce v Aquilei s tímto vypleněním, poukazuje však na kontinuitu osídlení města. Spíše než o zánik Aquileie šlo – jak dokládají i verše Paulina z Aquileie [5] – o zmenšení významu města i jeho velikosti, hlavní centrum osídlení a ekonomických činností bylo poté přeneseno do Benátek. Město Aquileia si však stále udržuje svou funkci komerčního centra a nadále je důležitým místem pro vykládání a nakládání zboží, cirkulujícího po Středomoří. Předpokládalo se, že severní část města byla po dobytí Huny opuštěna, ale to se stalo mnohem později, až v byzantské éře. Samozřejmě všechna tvrzení starověkých spisovatelů a historiků zapadají do římského popisu Hunů a jejich chování a to ještě před dobytím Aquileie.

Ammianus Marcellinus je popisuje: Hunský národ, známý jen povrchně ze starých písemných památek a sídlící za Maiótskými bažinami u ledového oceánu, překračuje všechnu míru divokosti…….a jsou nepřirozeně oškliví a přihrblí, že bys pokládal za dvounohé bestie nebo netvory…Toto k boji vždy pohotově a nezkrotné lidské plemeno, planoucí obrovskou ctižádostí po drancování cizích zemí, zdeptalo loupežemi a vraždami své sousedy a …..

Lev Veliký. Malba Francisco Herrera the Younger (1627-1685)

Problém navrácených obyvatel

Odpověď papeže Lva Velikého (440-461) aquileiskému patriarchovi Nicetovi na jeho dopis z r. 458 je svědectvím o tom, že řada obyvatel Aquileie, která byla Huny odvlečena do zajetí, nebo se uchýlila do blízkého Grada, se do města opět vrátila. V době Attilova obsazení města byl biskupem Secundus. Nicetas však stál v roce 458 před dalším problémem, mnoho žen po odvlečení jejich mužů se znovu vdalo, v domnění, že jejich manželé již nežijí. Lev Veliký si hlavu nijak nelámal a napsal biskupovi, že druhá manželství mají být anulovaná a dřívější manželé zaujmou znovu své místo

O ženách, které Hunové zajali, se nedochovala ani zmínka. Ty byly navždy ztraceny a nepředstavovaly bohužel žádný teologický problém.

 Dalším problémem byl křesťanský statut navrátilců, kteří museli v zajetí přijmout nějaké heretické způsoby. Proč heretické? V armádě Attily bylo velké množství Hunů (později nazývaných Ostrogóti) a ti byli ariány, což bylo z hlediska ortodoxního vyznání nepřípustné. Papež si znovu poradil, prohlásil, že vynucená konverze není konverze, navrátilcům bude odpuštěno a dočkají se rehabilitace. 

V archeologickém muzeu města Aquileie nejsou žádné typicky hunské nálezy, ale dostatek germánských – fibuly a ozdoby, které svědčí o kontingentech germánských vojáků, kteří byli zařazeni do římské armády. Rovněž Hunové nebyli v Aquilei poprvé, jak je méně známé, byli přivedeni v roce 425 slavným Flaviem Aëtiem jako posila pro uzurpátora Joanna v boji proti Valentinianovi III a východořímskému vojsk a to samozřejmě v nadneseném počtu 60 000 mužů.. Hunové s Aëtiem však dorazili pozdě, Joannes byl popraven. Jak píše Philostorgius: „Aëtius, jeden z generálů uzurpátora Ioanna, dorazil tři dny po smrti toho druhého a přivedl s sebou asi šedesát tisíc barbarských vojáků, které se mu podařilo  najmout jako auxiliari“

 

Jedním z důsledků dobytí a vydrancování Aquileie bylo rozšíření Benátek po roce 452, které během několika století nahradily a překonaly význam Aquileie a také vzestup Grada, města v mořské laguně nedaleko Aquileie (Aquae Gradatae). Pokles významu Aquileie byl dlouhý a progresivní proces, společný pro mnoho římských měst na severu Itálie.

 

Část nádherné mozaiky z pozdní antiky. Archeologické muzeum v Aquilei. Foto: autor článku

Pozn.:

  1. Priscus (řecky Priskos) z Pania (420/430-po roce 472). Východořímský historik, diplomat a rétor. Z jeho velkého díla se dochovaly jen zlomky, které jsou známé především z Jordana, který z Priska hodně čerpal.
  2. Jordanes, str. 86. Tento motiv je znám z více příkladů ze středověkých kronik.
  3. Memmius Aemilius Trigetius byl prefektem Říma (praefectus urbi) v roce 452
  4. Prosper Aquitanus (Tiro), autor Epitoma chronicon, byl sekretářem nebo notářem papeže Lva Velikého.
  5. Paulinus z Aquileie (726 – 802/804). jeden z nejvýznamnějších učenců karolinské renesance, od roku 787 byl patriarchou v Aquilei, ale sídlil v Cividale, protože Aquileia byla v té době větší vesnice. Apoštol Slovinců.

Prameny:

  • Jordanes: Gótské / Římské dějiny, 2012
  • Prosper Aquitanus: Epitoma chronicon
  • Héródianos: Řím po Marku Aureliovi, 1975
  • Philostorgius: Epitomy of the Ecclesiastical History of Philostorgius, in Photius, Church History, ed. P. R. Amidon, 2007
  • Ammianus Marcellinus: Dějiny římské říše za soumraku antiky, 2002

 Zdroje:

  • Bednaříková, J.: Attila, Hunové, Říma a Evropa, 2012
  • Ian Hughes: Aetius: Attila´s Nemesis, Ebook, scribd, 2012
  • Man: Attila, barbarský král a pád Říma, 2007
  • A. Marano: At the Crossroads of two Empires: the Patriarcha Fortunatus of Grado,
  • Tavano: Niceta, vescovo di Aquileia in Dizionaro bibliografico dei Friuli, 2020
  • A. Thompson: A History of Attila and the Huns, 1948

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.